EXPUNERE DE
MOTIVE
Secţiunea
1
Lege privind modificarea şi completarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea meritelor
personalului armatei participant la acţiuni militare şi acordarea unor
drepturi acestuia şi urmaşilor celui decedat
|
||||||||||||
Secţiunea a 2-a
Motivul emiterii actului normativ
|
||||||||||||
1. Descrierea situaţiei actuale
|
Actul normativ de
referinţă nu defineşte noţiunea de rănit, deşi în conţinutul acestuia, la
art. 81 alin. (1) şi art. 83 alin. (1), personalului
rănit i se conferă anumite drepturi.
Totodată, în cazul personalului armatei
rănit sau diagnosticat cu boli pentru care se stabileşte legătura de
cauzalitate cu participarea la acţiuni militare, nu se menţionează că de
respectivele drepturi nu beneficiază cei care le-au dobândit ca urmare a
săvârşirii, cu intenţie, a unei infracţiuni pedepsite potrivit legii române,
aşa cum este prevăzut în cazul invalizilor.
În forma actuală,
ordonanţa de urgenţă face trimitere, în privinţa misiunilor eligibile, la
Legea nr. 42/2004 privind participarea forţelor armate la misiuni în afara
teritoriului statului român, care a fost abrogată expres prin Legea nr.
121/2011 privind participarea forţelor armate la
misiuni şi operaţii în afara teritoriului statului român.
Ordonanţa de urgenţă reglementează, sub aspectul drepturilor
specifice, doar situaţiile în care participanţii la acţiuni militare au fost
răniţi, nu şi pe cele în care au suferit afecţiuni fizice şi/sau psihice în
respectivele misiuni.
Intrarea în vigoare a Legii nr. 121/2011 a condus la apariţia unei
neconcordanţe în ceea ce priveşte acordarea decoraţiilor,
distincţiilor militare şi civile, precum şi a titlurilor onorifice. Astfel,
conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea
meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare şi acordarea
unor drepturi acestuia şi urmaşilor celui decedat, cu modificările şi
completările ulterioare, acordarea acestui drept este imperativă, în timp ce
în Legea nr. 121/2011, referirile la acest aspect se regăsesc sub formă de
normă permisivă.
Conform legislaţiei
actuale, denumirea de veteran este atribuită exclusiv personalului civil participant
la acţiuni militare. Această noţiune sugerează, în mod logic, sfera cea mai
largă, care înglobează toate categoriile de veterani. Prin urmare, situaţia
generează confuzii, în sensul că cele mai multe dintre persoanele care
accesează cadrul legal, au tendinţa de a înţelege, prin veterani, atât
militarii veterani cât şi pe cei civili, luaţi împreună.
În cuprinsul actului
normativ nu este prevăzută posibilitatea ca personalul armatei rănit sau care
a dobândit afecţiuni fizice sau psihice, să beneficieze de acordarea titlului onorific de „Veteran”, indiferent de durata
participării, aşa cum este prevăzut, ca excepţie de la condiţia de cel puţin
12 luni participare, pentru personalul armatei devenit invalid.
Veteranii şi urmaşii
personalului armatei decedat în acţiuni militare, au dreptul de a putea fi
invitaţi să participe la acţiuni festive sau comemorative. Ministerul
Apărării Naţionale invită sistematic la asemenea activităţi veteranii
invalizi şi răniţi, precum şi urmaşii personalului armatei decedat în acţiuni
militare, fără a avea baza legală pentru
decontarea transportului şi cazării celor invitaţi.
Ordonanţa de urgenţă
prevede ca evidenţa personalului armatei căruia i s-a conferit titlul
onorific de „Militar Veteran” şi de „Veteran” să se înscrie în registre
speciale înfiinţate la muzeele unităţilor. Totuşi, sunt unităţi care nu au în
organigramă înfiinţate muzee sau săli ale tradiţiilor.
Nu este instituită
Ziua Veteranilor, astfel încât nu există bază legală ca veteranii,
participanţi la acţiuni militare, să comemoreze jertfele camarazilor căzuţi
la datorie.
În cadrul drepturilor
de care beneficiază personalul armatei rănit sau invalid, este prevăzut
tratament gratuit în străinătate, dacă afecţiunile nu pot fi tratate în ţară,
fără a se preciza că şi tratamentul în ţară este gratuit.
Actul normativ nu
precizează că de drepturile specifice beneficiază şi veteranii care au fost
transferaţi la alte instituţii publice de apărare, ordine publică şi
siguranţă naţională.
În prevederile
ordonanţei este folosită sintagma de „mare mutilat”. Aceasta nu se mai
regăseşte în terminologia medicală de specialitate.
Indemnizaţia lunară
de însoţitor pentru invalizii de gradul I este reglementată în materia
comună, respectiv Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii
publice, cu modificările şi completările ulterioare, deşi invalizii de gradul
I proveniţi din rândul personalului armatei participant la acţiuni militare
sunt subiecţi ai prezentei ordonanţei de urgenţă.
Prevederile
referitoare la cuantumul indemnizaţiei lunare pentru urmaşii personalului
armatei decedat, fac referire numai la urmaşii soldaţilor şi gradaţilor
profesionişti şi ai personalului civil. Pentru cadrele militare, aceste
prevederi erau cuprinse în art. 24 din Legea nr. 80/1995 privind statutul
cadrelor militare, cu modificările şi completările ulterioare, abrogat prin
intrarea în vigoare a Legii nr. 263/2010, cu modificările şi completările
ulterioare. Astfel s-a creat situaţia paradoxală ca indemnizaţiile cuvenite
urmaşilor celor decedaţi să fie diferite: în conformitate cu prevederile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006, cu modificările şi
completările ulterioare, pentru urmaşii soldaţilor şi gradaţilor
profesionişti, respectiv în conformitate cu prevederile Legii nr. 263/2010,
cu modificările şi completările ulterioare, pentru urmaşii cadrelor militare.
Practic, există un tratament juridic diferit, care implică şi valori diferite
ale indemnizaţiei, pe criteriul apartenenţei la o anumită categorie de
personal, respectiv ca urmare a raportării la norme diferite.
Pentru văduvele celor
decedaţi în acţiuni militare s-a instituit beneficiul de a putea fi încadrate
în rândul personalului militar, în condiţiile legii. Nu este reglementată şi
situaţia când aceste văduve nu îndeplinesc condiţiile legale pentru
încadrarea în rândul personalului militar, caz în care ar trebui să existe
opţiunea de a beneficia de un drept similar, prin beneficiul încadrării ca
personal civil în armată sau în instituţiile publice civile.
Pentru copiii celor
decedaţi în acţiuni militare, care îndeplinesc prevederile legale, nu este
prevăzut un sistem de sprijin social pentru integrarea profesională, similar
celui prevăzut pentru văduve. Totodată, nu este instituit un sistem special
de sprijin în vederea facilitării înscrierii la creşe şi grădiniţe a copiilor
personalului armatei rănit, invalid sau a urmaşilor celor decedaţi.
Nu sunt prevăzute drepturi pentru familiile invalizilor de gradul I
prin care să se acorde un sprijin social consistent, cu toate că acestea se
confruntă cu o situaţie socială relativ similară cu a familiilor celor
decedaţi, în sensul că, după cum decedatul nu mai contribuie la susţinerea
financiară a familiei, nici invalidul de gradul I nu-şi mai poate sprijini
familia. Mai mult, acesta are nevoie de sprijin permanent, devenind un
consumator de fonduri semnificative.
Modelul legitimaţiei de militar veteran/veteran, prevăzut
în ordonanţa de urgenţă, nu atestă decât
calitatea dobândită, fără a conţine elemente relevante privind meritele pe
timpul misiunii, decorări, răniri, invaliditate, etc.
|
|||||||||||
11 prezentul
act normativ nu transpune legislaţie comunitară şi nu creează cadrul pentru
aplicarea directă a acesteia.
|
||||||||||||
2. Schimbări preconizate
|
Prin prezentul
proiect de lege, se urmăreşte, în principal:
- realizarea rigorii normative necesare prin definirea
noţiunilor de rănit, afecţiune fizică sau afecţiune psihică;
- completarea şi
modificarea cadrului legal, prin crearea posibilităţii de menţinere în
structurile Ministerului Apărării Naţionale şi a personalului rănit sau care
a dobândit alte afecţiuni fizice, în mod similar invalizilor, respectiv de
reîncadrare a veteranilor invalizi care au fost trecuţi direct în retragere;
- posibilitatea
acordării drepturilor pentru personalul armatei rănit sau care a dobândit
alte afecţiuni fizice ori psihice, numai în situaţia în care rănirea sau
afecţiunea nu a avut loc ca urmare a săvârşirii, cu intenţie, a unei
infracţiuni pedepsite potrivit legii române;
- punerea de acord a tipurilor de acţiuni prevăzute în
expresia „acţiuni militare”, cu prevederile similare din noile norme
instituite odată cu apariţia Legii nr. 121/2011;
- acordarea unor drepturi similare răniţilor, personalului care a
suferit afecţiuni fizice sau psihice, pe timpul misiunii sau, ulterior, dacă
se constată legătura de cauzalitate cu participarea la acţiuni militare;
- înlocuirea prevederii imperative de acordare a decoraţiilor şi
distincţiilor militare şi civile pentru personalul armatei, cu o normă
permisivă, aspect în acord cu prevederile Legii nr.
121/2011;
- menţionarea că de drepturile conferite de ordonanţa de urgenţă
beneficiază numai cei care au fost decoraţi cu decoraţii naţionale, aşa cum
prevede Legea nr. 29/2000 privind sistemul
naţional de decoraţii al României, cu modificările şi completările
ulterioare;
- unificarea termenilor
de „Militar Veteran” şi de „Veteran” sub o singură denumire, respectiv aceea de
„Veteran”;
- conferirea titlului
onorific de „Veteran” personalului armatei rănit sau care a dobândit
afecţiuni fizice sau psihice, indiferent de durata participării, aşa cum este
prevăzut pentru invalizi, întrucât răniţii şi invalizii au acţionat în
aceleaşi situaţii şi împrejurări;
- asigurarea cazării
gratuite în spaţiile de cazare ale Ministerului Apărării Naţionale, în limita
a maximum 2 zile, pentru veteranii invalizi, răniţi, urmaşii personalului
armatei decedat şi pentru părinţii decedaţilor care nu au fost căsătoriţi, invitaţi
să participe la activităţile festive sau comemorative organizate de
Ministerul Apărării Naţionale, precum şi decontarea cheltuielilor de
transport dus/întors la/de la domiciliu pentru veteranii care participă la
aceste activităţi;
- uniformizarea
modului de ţinere a evidenţei personalului armatei căruia i s-a conferit
titlul onorific de „Veteran”, prin înfiinţarea de registre speciale la nivelul
tuturor unităţilor Ministerului Apărării Naţionale;
- instituirea Zilei
Veteranilor pe 11 noiembrie a fiecărui an, în semn de recunoaştere a
meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare şi în acord cu
practicile şi tendinţele altor armate din state membre NATO;
- completarea
drepturilor răniţilor cu prevederea potrivit căreia aceştia beneficiază de
tratament gratuit, nu numai în străinătate, cum este expres prevăzut, ci şi
în ţară;
- menţionarea că de
drepturile specifice cuprinse în prezenta ordonanţă de urgenţă beneficiază şi
veteranii care îşi continuă cariera profesională la alte instituţii publice
din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională;
- abrogarea sintagmei de ,,mare mutilat”,
deoarece aceasta nu se mai regăseşte în
terminologia medicală de specialitate;
- precizarea că de
drepturile cuvenite personalului armatei care, pe timpul misiunii, s-a
remarcat prin acte exemplare de curaj şi devotament, beneficiază doar cei care au obţinut titlul onorific de
„Veteran”prin hotărâre a Guvernului;
- acordarea indemnizaţiei lunare
de însoţitor pentru invalizii de gradul I, prin raportare la valoarea
câştigului salarial mediu brut şi nu în valoare de 80% din punctul de pensie,
aşa cum prevede Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările
ulterioare. Sub acest aspect precizăm că, în prezent, există numai 4 cazuri
de invaliditate de gradul I: plutonierul adjutant principal (rtr.) Enache
Florinel, rănit în anul 2012 în Afganistan, diagnosticat cu amputaţie
bilaterală gambe şi amputaţie mâna stângă; sergentul major (rtr.) Porumb
Daniel, rănit în anul 2007 în Irak, diagnosticat cu cvadriplegie (paralizia
celor patru membre); sergentul major Butoi Ionuţ-Claudiu, rănit în anul 2008
în Afganistan, diagnosticat cu traumatism toracic şi vertebral cu parapareză
şi sergentul major Iovi Marius, rănit în anul 2007 în Irak, diagnosticat cu
politraumatism faţă, schijă retenţionată retroorbital ochi drept, ochi drept
enucleat şi arsuri membre inferioare. Din practică, a rezultat că există
situaţii în care un membru al familiei, devenit însoţitor, a fost nevoit să
renunţe la serviciu pentru îngrijirea invalidului, suportând, astfel, o
diminuare substanţială a veniturilor;
- extinderea
prevederii referitoare la cuantumul indemnizaţiei lunare pentru urmaşii
soldaţilor şi gradaţilor voluntari şi ai personalului civil, şi pentru
urmaşii cadrelor militare, în scopul aplicării unui tratament juridic unitar,
tuturor subiecţilor prezentei ordonanţe de urgenţă;
- acordarea
posibilităţii ca văduvele celor decedaţi în acţiuni militare să
fie încadrate ca personal civil în armată sau în
instituţii publice civile, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, în
situaţia în care acestea nu îndeplinesc prevederile legale pentru a fi
încadrate ca personal militar sau nu optează în acest sens;
- instituirea unui
sistem de integrare profesională, similar celui prevăzut pentru văduve, şi
pentru soţia/soţul personalului armatei încadrat în gradul I de invaliditate,
precum şi pentru copiii celor decedaţi ori
ai invalizilor de gradul I, prin acordarea posibilităţii încadrării,
în rândul personalului militar, potrivit legii, sau ca personal civil în
armată ori în instituţii publice civile, cu respectarea prevederilor legale
în vigoare;
- acordarea
posibilităţii de transfer sau înscriere la/în instituţiile militare de
învăţământ şi pentru copiii personalului armatei încadrat în gradul I de
invaliditate, precum şi acordarea burselor de studii în aceleaşi condiţii
prevăzute pentru copiii cadrelor militare decedate în acţiuni militare;
- crearea cadrului
legal, astfel încât copiii răniţilor, invalizilor şi ai personalului armatei
decedat în acţiuni militare să aibă acces, prioritar, în creşele şi
grădiniţele din sistemul public;
- modificarea
modelului legitimaţiei de „Militar Veteran” în vederea înscrierii în aceasta
a elementelor necesare acordării drepturilor de care beneficiază.
Prin reglementările propuse, sumele
cheltuite de statul român se regăsesc în Secţiunea a 4-a pct. 2. Drepturile
ce urmează a fi acordate beneficiarilor nu vor
reprezenta un cost semnificativ raportat la dimensiunea morală a demersului, ce
reprezintă expresia recunoaşterii pe care societatea o datorează acestor
categorii speciale şi constituie, totodată, un factor motivant pentru
participanţii la misiuni în teatrele de operaţii.
|
|||||||||||
3. Alte informaţii
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
Secţiunea a 3-aImpactul socioeconomic al proiectului de act normativ |
||||||||||||
1. Impactul
macroeconomic
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
1.1 Impactul
asupra mediului concurenţial şi domeniului ajutoarelor de stat
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
2. Impactul asupra
mediului de afaceri
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
3. Impactul social
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
4. Impactul asupra
mediului
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
5. Alte informaţii
|
|
|||||||||||
Secţiunea a 4-a
Impactul financiar asupra bugetului general
consolidat, atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen lung
(pe 5 ani)
|
||||||||||||
- mii lei -
|
||||||||||||
Indicatori |
Anul curent
|
Următorii 4 ani |
Media
pe 5 ani
|
|||||||||
2013
|
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
||||||||
1. Modificări ale veniturilor bugetare, plus/minus,
din care:
a) buget de stat, din acesta:
(i) impozit pe profit
(ii) impozit pe venit
b) bugete locale:
(i)
impozit pe profit
c) bugetul asigurărilor sociale de stat:
(i)
contribuţii de asigurări
|
|
|
|
|
|
|
||||||
2. Modificări ale cheltuielilor bugetare,
plus/minus, din care:
a) buget de stat, din acesta:
(i) cheltuieli de personal
(ii) bunuri şi servicii
(iii) asistenţă
socială:
- indemnizaţie lunară
însoţitor invalid gradul I
- burse de studii
b) bugete locale:
(i) cheltuieli de personal
(ii) bunuri şi servicii
c) bugetul
asigurărilor sociale de stat:
(i) cheltuieli de personal
(ii) bunuri şi servicii
|
130
58
72
40
32
|
263
119
144
82
62
|
270
122
148
84
64
|
277
125
152
86
66
|
283
128
155
88
67
|
245
110
135
76
59
|
||||||
3. Impact financiar, plus/minus, din care:
a) buget de stat
b) bugete locale
|
|
|
|
|
|
|
||||||
4. Propuneri pentru acoperirea creşterii
cheltuielilor bugetare
|
Cheltuielile
necesare pentru punerea în aplicare a prezentei legi se suportă din bugetul
de stat.
|
|||||||||||
5. Propuneri pentru
a compensa reducerea veniturilor bugetare
|
|
|
|
|
|
|
||||||
6. Calcule
detaliate privind fundamentarea modificărilor veniturilor şi/sau
cheltuielilor bugetare
|
|
|
|
|
|
|
||||||
7. Alte informaţii
|
Nu pot fi
cuantificate cheltuielile pentru decontarea
transportului pentru veteranii şi urmaşii personalului armatei decedat ca
urmare a participării la acţiuni militare, precum şi pentru părinţii decedaţilor care nu au fost căsătoriţi, cu
ocazia invitării la acţiuni comemorative sau festive organizate de Ministerul
Apărării Naţionale, acestea urmând să se încadreze, în sumele alocate cu
această destinaţie de la bugetul de stat, Ministerului Apărării
Naţionale.
|
|||||||||||
Secţiunea a 5-a
Efectele
proiectului de act normativ asupra legislaţiei în vigoare
|
||||||||||||
1. Măsuri
normative necesare pentru aplicarea prevederilor proiectului de act normativ:
a) acte normative în vigoare ce vor fi
modificate sau abrogate, ca urmare a intrării în vigoare a proiectului de act
normativ;
b) acte normative ce urmează a fi elaborate
în vederea implementării noilor dispoziţii.
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
2. Conformitatea proiectului de act normativ
cu legislaţia comunitară în cazul proiectelor ce transpun prevederi
comunitare
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
3. Măsuri normative necesare aplicării
directe a actelor normative comunitare
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
4. Hotărâri ale
Curţii de Justiţie a Uniunii Europene
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
5. Alte acte
normative şi/sau documente internaţionale din care decurg angajamente
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
6. Alte informaţii
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
Secţiunea a 6-aConsultările efectuate în vederea elaborării proiectului de act normativ |
||||||||||||
1. Informaţii privind procesul de consultare
cu organizaţii neguvernamentale, institute de cercetare şi alte organisme
implicate.
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
2. Fundamentarea alegerii organizaţiilor cu
care a avut loc consultarea, precum şi a modului în care activitatea acestor
organizaţii este legată de obiectul proiectului de act normativ.
|
Nu
este cazul.
|
|||||||||||
3. Consultările organizate cu autorităţile
administraţiei publice locale, în situaţia în care proiectul de act normativ
are ca obiect activităţi ale acestor autorităţi, în condiţiile Hotărârii
Guvernului nr. 521/2005 privind procedura de consultare a structurilor
asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale la elaborarea
proiectelor de acte normative
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
4. Consultările desfăşurate în cadrul
consiliilor interministeriale, în conformitate cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale
permanente
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
5. Informaţii
privind avizarea de către:
a)
Consiliul
Legislativ
b)
Consiliul
Suprem de Apărare a Ţării
c)
Consiliul
Economic şi Social
d)
Consiliul
Concurenţei
e)
Curtea
de Conturi
|
Este necesar avizul Consiliului Legislativ
|
|||||||||||
6. Alte informaţii
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
Secţiunea a 7-a
Activităţi de
informare publică privind elaborarea şi implementarea proiectului de act
normativ
|
||||||||||||
1. Informarea societăţii civile cu privire
la necesitatea elaborării proiectului de act normativ
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
2. Informarea societăţii civile cu privire
la eventualul impact asupra mediului în urma implementării proiectului de act
normativ, precum şi efectele asupra sănătăţii şi securităţii cetăţenilor sau
diversităţii biologice
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
3. Alte informaţii
|
Au fost respectate dispoziţiile Legii nr. 52/2003 privind
transparenţa decizională în administraţia publică, cu completările ulterioare
|
|||||||||||
Secţiunea a 8-aMăsuri de implementare |
||||||||||||
1. Măsuri de punere în aplicare a
proiectului de act normativ de către autorităţile administraţiei publice
centrale şi/sau locale-înfiinţarea unor noi organisme sau extinderea
competenţelor instituţiilor existente
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
2. Alte informaţii
|
Nu este cazul.
|
|||||||||||
Proiect de Lege privind modificarea şi completarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2006 pentru recunoaşterea
meritelor personalului armatei participant la acţiuni militare şi acordarea
unor drepturi acestuia şi urmaşilor celui decedat.
VICEPRIM-MINISTRU
Gabriel
oprea
|
MINISTRUL APĂRĂRII
NAŢIONALE
MIRCEA DUŞA
|
AVIZĂM FAVORABIL
DANIEL CHIŢOIU
|
|
|
|||
|
|||
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu